Яніна Соколова розповіла про скандальну рекламу її фонду

У мережі розкритикували соціальну рекламу, яку зробив Фонд Яніни Соколової. ДМ поспілкувалися з журналісткою та опублікували розмову з нею.

Суть проблеми

По Києву розмістили сітілайти з написами «Буде лише гірше», «З депресії не вийти», «Життя не має сенсу» великим шрифтом. А нижче маленьким шрифтом написали номер гарячої лінії #Вартожити — 5522 (проєкт Фонду Яніни Соколової), який надає безкоштовну психологічну допомогу. Це обурило частину українців.

ДМ зв’язалися з Яніною, щоб вона все пояснила.

На питання про те, чи згодна вона з критикою рекламної кампанії і як взагалі сприймає її, Яніна Соколова відповіла: «Не помиляється той, хто нічого не робить. Ми помилилися. Ми спільно з агенцією McCann зробили кампанію. І це наша не перша співпраця».

Вона розповіла, що дві попередні кампанії мали доволі спокійні та некатегоричні сенси. «Ми намагалися щось пояснити аудиторії, показували обличчя воїнів, робили заклики звертатися по психологічну допомогу. Ми це робили не раз. І у зв’язку з цим у нас народилася ідея якось проспонукати українців, які не надто користуються психологічною допомогою, але мають у голові тези, з якими вони телефонують, зокрема, нам, прокомунікувати їхніми ж думками».

Пряма мова

Соколова розповіла, що вони провели дослідження дзвінків (які думки транслювали люди, що зверталися на гарячу лінію) і розмістили це на бордах спільно з агенцією McCann, яка все це розробляла. «Це все затверджувала я, тобто відповідальність лежить виключно на мені», — сказала вона.

Додала, що отримали холодний душ у вигляді думок, які пролунали. І що комунікаційна стратегія «з точки зору комунікації з суспільством не була прорахована нами до кінця і викликала зворотний ефект». Соколова бере відповідальність на себе і ще раз на цьому наголошує: «Засмучені, але я цей кейс сприймаю тільки на свій рахунок. Наші психологи — це унікальні люди, які своїм часом, своєю душею, терпінням заслужили повагу і довіру українців. А комунікаційні стратегії, які створюються іншими людьми, — це теж фактори. Люди здатні помилятися».

Також Яніна поділилася, що вони «живуть у цьому три роки». Тобто стільки часу  психологи колцентру «Варто жити» допомагають українцям. І за її словами, з червня 2021 року безкоштовну психологічну допомогу отримало до 9 тисяч людей. Спершу це були онкопацієнти та їхні близькі, а з 2022 року почали надавати також допомогу цивільним та військовим.

Про психологів

Окремо Соколова також розповіла про психологів: «У нас в колцентрі працює близько сотні психологів-волонтерів з різних куточків України та світу. Яких ми копіткою працею, дуже ретельно підібрали. Це люди, які самі захотіли працювати, коли я закликала приєднуватися професійних психологів». Про лінію для військових вона розповіла й те, що куратори отримали неоціненний досвід не тільки на прифронтових територіях та на передовій, де вони працювали з військовими. Але й також перейняли досвід інших країн, зокрема Ізраїлю, — від колег, реабілітологів, психологів ЦАХАЛу.

Про військових Яніна розповіла таке: «До речі, нам на лінію дзвонять військові прямо з передової, з окопів. Інколи молоді хлопці після штурмових дій, які не знають, як із цим далі жити. Тому це наш тил і наш щит і меч. І мені сумно, що в когось з українців цивільних і у медіасфери наша кампанія викликала таку реакцію. Я думаю, що це справедливо».

Про білборди

Щодо білбордів та сітілайтів вона повідомила: «Ми зробили висновки. Ми знімемо всі ці сітілайти. Ми вже їх знімаємо. Просто зараз. Тобто на візуальних сітілайтах, інтерактивних, які працюють у відеорежимі, їх вже немає. Решту ми теж знімаємо. Але в соціальних мережах, на сторінках фонду і на моїй сторінці ми запускаємо кампанію, яка має зібрати думки українців про те, яким чином, на їхню думку, треба комунікувати з ними ж, щоби вони нарешті стали звертатися до психологів».

Після цієї кампанії, яку замінять, вони розроблять нову — з бордами, які українці самі захочуть бачити та які їх спонукатимуть звертатися на гарячу лініюю. Про це вона також уже написала у своїх соцмережах.

Щодо психологів, про яких Яніна Соколова згадувала в коментарях (журналістка писала, що радилася з ними щодо кампанії), вона сказала: «Це були психологи піар-агенції McCann, які спеціалізуються на меседжах, реакціях аудиторії. Це не наші психологи. Я знаю, що в них [піар-агенції] точно працювали їхні психологи, які прораховували реакцію аудиторії. Я думаю, що вони просто не змогли просканувати градус, який зараз є у суспільства, який можемо точно просканувати ми. Тому що ми з ними спілкуємося щодня. Ті фрази, які були на бордах, це фрази наших пацієнтів, тому ми про це знаємо, і немає тут нічого неправдивого. Але в комунікаційних стратегіях, у піар-стратегіях треба прораховувати і цей фактор. Ну, на жаль, ми помилилися».

Про себе Яніна розповіла: «Я живу в доволі оголеному світі проблем, з якими я стикаюся щодня. Це поранені військові, це покалічені тіла, фотографії з відсутністю рук, ніг, які я надсилаю, переглядаючи, волонтерам, реабілітаційним центрам. Я спілкуюся щотижня з військовими в госпіталях, яких я патроную. Тобто у мене викривлене відчуття того, що може тригернути, а що ні.

У мене профдеформація з огляду на те, чим я живу. Я живу повністю в журналістському світі всіх проблем, з якими стикається армія і країна, і в світі військових, які живуть у госпіталі, які на передовій».

Також Яніна попросила написати номер гарячої лінії і сказала: «Якою б лайняною не була наша кампанія, ми все одно чекаємо на дзвінки людей. 5522 — це номер психологічної допомоги для військових, їхніх родин, для цивільних, для онкопацієнтів».

Джерело