Вся правда про передвеликоднє Святе світило

У четвер, 2 травня, Tvoemisto.tv опубліковало інформацію про трансляцію сходження «Благодатного вогню», на що одразу зреагували наші читачі і писали про поширення маніпулятивної інформації. Тож після цього Tvoemisto.tv поспілкувалося з отцем Юстином Бойком і тепер пояснює, чому «Благодатний вогонь» є московським мітом.

«Московський патріархат це інформаційно розкручував роками, щоби показати вищість православʼя. Але це була тільки пропаганда, яка тепер руйнується. І тому багато людей в шоці, що вірили у міт», – пояснює о. Юстин.

Що таке «Благодатний вогонь»

Під «Благодатним вогнем» розуміють той вогонь, який у Велику суботу виносить із Кувуклії (Гробу Господнього) Храму Воскресіння Христового єрусалимський патріарх, який пізніше розвозять по цілому світу. Його ще називають Єрусалимським вогнем або «Святим світлом». Лише у російській церковній традиції прийнято називати цю церемонію, що відбувається у Велику суботу, «сходженням Благодатного вогню».

Вигадки про «Святе світило»

Як пояснюють у Дрогобицькій духовній семінарії, часто поширюють міт про те, ніби цей вогонь з’являється в надприродній спосіб, що в перші хвилини нікого не обпікає, що сходить тільки на православних служителів. Натомість у 2001 році місцеблюститель патріаршого престолу Єрусалимської Церкви, митрополит Петрський Корнилій в інтерв’ю в програмі «GKPIZES ZONES» на грецькому телеканалі MEGA нагадав про те, що «всяке творіння Боже є добре, тому що освячується Словом Божим і молитвою». Згідно з його словами, у випадку з Благодатним вогнем мовиться про природнє світло, але молитви, які читають патріарх або єпископ, що його замінює, освячують це природнє світло і внаслідок цього воно має благодать Святого світла. Це є природнє світло, яке запалюють від Невгасимої Лампади, котра зберігається у ризниці Храму Воскресіння.

Крім того, пояснюють у семінарії, у березні 2018 року з’явилася новина про те, що священик Самуїл Агоян, що представляє вірменську патріархію в Храмі Гробу Господнього в Єрусалимі, розповів, як насправді відбувається «диво благодатного вогню». Тоді Агоян, якому довелося тричі бути в кувуклії храму при запалюванні вогню, чесно повідомив, що патріархи запалюють зв’язки воскових свічок від масляної лампади і нічого містичного «благодатний вогонь» немає.

«Бог творить чудеса, але не на втіху людям», – казав священнослужитель.

У Дрогобицькій семінарії зазначають, що також існує повір’я, якщо станеться так, що Благодатний Вогонь не зійде, то це свідчитиме про вселенську катастрофу, близький кінець світу. Тож є міт про випадок, коли начебто у Кувуклії служили католики, і тоді вогонь не зійшов. Зійти він не міг, бо його запалюють. Крім того, Святе Писання говорить, щоб якийсь випадок вважати за достовірний, необхідно, щоб його підтвердило двоє свідків. А в цьому випадку ті, що пишуть про цей випадок, замість того, щоб зацитувати свідків, як правило, говорять, що це написано в якомусь давньому літописі, причому не називаючи його, або що це говорить якийсь давній переказ.

Тож спроби придати Святому світлу особливого значення як певного «доказу істинності православ’я» є характерною особливістю московитів. Навіть наявність чи відсутність цього вогню у храмі іноді сприймається як аргумент «істинності» Церкви.

До слова, предстоятель Православної церкви України митрополит Епіфаній в інтерв’ю для 5 каналу сказав, що Святе Світло просто виносять і освячують, як і воду освячують, а перед тим наливають, хоча дехто вірує в чудесне сходження вогню:

«Як приблизно ми освячуємо на Йордан воду: є речовина, є вода. Вона ж не виникає просто. Не твориться чудо. Священик не створює воду як таку, він просто освячує її, і вона отримує благодатну силу. Так само і з Благодатним вогнем. Він просто виноситься з Гробу Господнього… дехто вірить, що воно чудесним чином (сходить, ред.), але це більшою мірою спомин того першого чуда, яке було звершено в певний момент. І на знак цього воно відбувається кожного року»..